تراموای، وسیله نقلیه عمومی است که مانند یک قطار در حال حرکت بر روی ریل می باشد. با این تفاوت که ریل ها را می توان بر روی خیابان ها ببندید و دیگر وسایل نقلیه می توانند از این مسیر عبور کنند. استفاده از تراموای این امکان را به شما می دهد که در حین گذراندن مسیر، مناظر اطراف را مشاهده کنید. اکثر تراموا با استفاده از نیروی برق به حرکت درمی آیند. سرعت آن به تندی مترو نیست اما در مسیری بدون ترافیک حرکت می کند. در هنگام عبور و مروردر مناطقی مانند سلطان احمد به حرکت تراموای دقت نمایید زیرا معمولا بی صدا و در خیابان های تنگ در تزدیکی شما حرکت می کنند. سرویس حمل و نقل تراموای همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب مشغول به جابه جایی مسافرین می باشد و برای ورود و همچنین تعویض خط، پرداخت کرایه الزامی است . هزینه استفاده بین ۲٫۳۰ تا ۲٫۶۰ می باشد که از طریق استانبول کارت پرداخت می شود .

در مجموع در شهر استانبول ۲ خط اصلی تراموای در حال خدمت رسانی بوده که با علامت T1 و T4 بر روی نقشه ها نمایش داده می شود . 

خط تراموای T4 از ایستگاه توپکاپی شروع و آخرین ایستگاه آن مسجد سلام می باشد.

و اما مسیر T1 که در سفر به استانبول برای دسترسی راحت به ایستگاه های مهم مورد احتیاج شما قرار خواهد گرفت از کاباتاش شروع شده و از اسکله امینونو، مسجد ایاصوفیه و سلطان احمد، بازار سرپوشیده شهر استانبول یا همان کاپالی چارشی،آکسارای، منطقه زیتون برنو و مرتر و گونگورن عبور کرده و در نهایت به ایستگاه باجیلار ختم می شود. 

علاوه بر مسیرهای ذکر شده، ۲ خط دیگر تراموای نیز وجود دارد که امروزه نقش تاریخی-توریستی را به خود گرفته است.

خط تراموا با رنگ آبی پررنگ و با علامت T نشان داده شده است و خطوط آن به شکل زیر می باشد

T1 hattı: Bağcılar – Kabataş (İstanbul)
T2 hattı: Taksim – Tünel (İstanbul)
T3 hattı: Kadıköy – Moda (İstanbul)
T4 hattı: Topkapı – Habibler (İstanbul)

عبارات و اصطلاحات مفید

برای دسترسی و استفاده راحت از سرویس تراموا تعدادی کلمه کاربردی و آسان را به شما پیشنهاد می کنیم.

Tramvay

تراموای

ترامو

Eminönü İskelesi

اِمینُنو ایسکِلِسی

اسکله امین اونو

Sultan Ahmet Camii

سولطان آحمت جامی

مسجد سلطان احمد

Hangi taraftan

هانگی طارافتان؟

از کدام مسیر 

Hangi durak

هانگی دوراک؟

کدام ایستگاه

En son

اِن سُن

آخرین